تلاش برای تولید آثار فاخر هنری


سومین جشنواره تولیدات استانی تا چند روز دیگر برگزار می شود و در این رهگذر تمامی حوزه های هنری استان ها با سخت کوشی فراوان در تهیه و تدارک هستند تا حضوری هر چه بهتر و قویتر در این عرصه داشته باشند.در این میان پای صحبت های محمد رضا نیکو نژاد رییس حوزه هنری یزد نشستیم تا درباره فعالیت های این حوزه وتولیداتشان و هم چنین سطح حضورشان را در سومین جشنواره تولیدات استانی جویا بشویم.

سهم حضورهنرمندان استان یزد در سومین جشنواره چقدر بوده است؟ این میزان مشارکت را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه آثار هنری ارسال شده از سراسر کشور به جشنواره رشد قابل توجهی داشته است و حوزه هنری استان یزد نیز با 110اثردر بخش های مختلف هنری در این جشنواره حضوری فعال دارد.
حوزه هنری استان یزد با اطلاع رسانی مناسب و دعوت ازهنرمندان، زمینه مناسبی رابرای مشارکت هنرمندان در این جشنواره فراهم آورده است. البته این میزان مشارکت باید گسترش یابد و با توجه به توانمندی بسیار بالای هنرمندان استان وظرفیت های هنری مستعد موجود تلاش می کنیم درجشنواره های بعدی میزان مشارکت هنرمندان یزدی را افزایش دهیم.
برنامه های حوزه هنری استان برای ارتقاء سطح کیفی و کمی تولید آثارهنری را تشریح بفرمائید؟
حوزه هنری استان یزد برای ارتقاء سطح کیفی وکمی آثارهنری، برنامه های متعددی را در دستور کار دارد که از جمله این اقدامات برگزاری کارگاه های آموزش تخصصی هنر با حضور استادان مجرب و برجسته استانی و کشوری است. به همین منظور در سال 90 کارگاه ها و نشست های متعدد هنری را برای افزایش توان علمی و عملی هنرمندان رشته های مختلف هنری برگزار کردیم.
و در سال 91 نیز با توجه به سال تولید ملی، حمایت ازکار و سرمایه ایرانی با همت مضاعف هنرمندان استان در راستای تحقق شعارامسال وتولید آثارفاخرهنری تلاش می کنیم.
فراهم نمودن زمینه نمایش و خرید آثار هنری وهمچنین برپایی نمایشگاه آثارهنرمندان استان وسایراستان ها در نگارخانه، از دیگر برنامه های حوزه هنری استان یزد برای ارتقاء کمی و کیفی آثارهنری در استان می باشد که با استقبال چشمگیرهنرمندان و علاقه مندان هنرهمراه بوده است وهمچنان این روند ادامه خواهد یافت. ایجاد زمینه تعامل و تبادل تجربه میان هنرمندان استان و سایر استان ها از دیگر برنامه های ما درجهت ارتقاء سطح کیفی و کمی آثار هنری تولیدی دراین مرکز است.
برگزاری جشنواره چه تأثیری در روند روبه رشد تولیدات هنری استان ها دارد؟
برگزاری جشنواره آثار وتولیدات مراکزاستانی موجب شناسایی هنرمندان خلاق ومستعد وهمچنین شکوفایی و شناخت هرچه بیشتر هنرهای بومی و اصیل ایرانی می گردد.
این جشنواره فرصت مناسبی را برای بهتر دیده شدن و بروز توانمندی وخلاقیت هنرمندان استان ها فراهم می آورد و رقابت مؤثر و سازنده ای را در بین آن ها ایجاد می کند. یکی از آثار برجسته این جشنواره،هم اندیشی و تبادل تجربیات میان هنرمندان و نیز تأثیرگذاری و تأثیر پذیری آنان درخلق و تولید آثارهنری فاخر خواهد شد.
به نظر شما انگیزه لازم برای حضور حداکثری هنرمندان استانی در جشنواره فراهم شده است؟ اگر پیشنهادی در این زمینه دارید بفرمائید؟
هرچند حضورهنرمندان استانی دراین جشنواره با انگیزه و برای بهتر دیده شدن وکسب تجربه همراه بوده و استقبال قابل توجهی از آن شده است اما اطلاع رسانی بیشتر ازطریق رسانه ها به ویژه صدا وسیما می تواند این حضور را بیشتر نماید. اگر تمهیداتی اندیشیده شود که شرایط خرید آثارهنری در این جشنواره بیشتر فراهم گردد با استقبال گسترده تری از سوی هنرمندان مواجه خواهد شد.
جذب و پرورش جوانان و هنرمندان مستعد استانی و ترغیب و تشویق آنها به خلق آثار با مضامین مورد نظر حوزه هنری از چه طریقی امکان پذیراست؟ موانع و راهکارهای جنابعالی در این زمینه چیست؟
هنرمندان و جوانان مستعد دراستان ها، حوزه هنری را حامی و پشتیبان خود در تولید آثارهنری فاخر می دانند و این وظیفه ماست که زمینه را براساس اهداف و برنامه های حوزه هنری برای درخشش و شکوفایی این استعدادها فراهم نمائیم. توجه به هنرمندان شهرستانی علاوه براحیاء و زنده نگه داشتن هنرهای اصیل و بومی در خطرفراموشی هر منطقه ، می تواند به کشف هنرمندان جوان، خلاق و مستعد منجر شود که حرکت بسیار خوب ومبارکی است. همکاری و تعامل بیش از پیش حوزه هنری با مراکز دانشگاهی و آموزش هنرنیز می تواند در جذب و پرورش هنرمندان جوان مؤثر باشد. البته حوزه هنری استان یزد در این زمینه ارتباط خوبی با مراکز دانشگاهی و آموزشی هنر دارد و هنرمندان خوب و جویای نامی نیز شناسایی وپرورش یافته اند که آثاری با مضامین مورد نظر حوزه هنری تولید کرده اند.
برپایی جشنواره چه دستاوردهایی دارد؟ پیشنهاداتتان را برای اثر بخشی بیشتر جشنواره ارائه فرمایید؟
برپایی این جشنواره قطعا دستاوردهای متعددی در پی خواهد داشت. دیده شدن بهترهنرمندان استانها ، تبادل تجربیات وهمفکری بیشتر بین آنها، شناسایی و شکوفایی استعداد های خلاق هنری، و همچنین حضور هنرمندان در کنار یکدیگر و ایجاد زمینه های همکاری و نزدیکی اندیشه ها از دستاوردهای بسیار ارزشمند جشنواره خواهد بود.





قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره